Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. OK

T. Szelangiewicz, K. Żelazny
Prediction power propulsion of the ship at the stage of preliminary design Part I: Forecasting method for power propulsion of ship at the stage of preliminary design
DOI 10.1515/mspe-2017-0019
Streszczenie: Podczas projektowania statku najważniejsze decyzje zapadają na etapie projektowania wstępnego. Jednym z najważniejszych parametrów projektowych zakładanych przez armatora statku jest jego prędkość eksploatacyjna w rzeczywistych warunkach pogodowych występujących na linii żeglugowej. Dla tej prędkości, na etapie projektowania wstępnego, gdy znane są tylko podstawowe parametry geometryczne statku, powinna być określana moc silnika napędowego. W praktyce projektowej, moc napędu określana jest z bardzo przybliżonych wzorów ale dla prędkości na wodzie spokojnej. Dopiero po wykonaniu projektu kontraktowego i podpisaniu kontraktu wykonywane są basenowe badania oporowonapędowe modelu statku. Na podstawie tych badań jest m.in. określana moc nominalna silnika napędowego oraz oszacowana jest, na podstawie dodatku żeglugowego, prędkość eksploatacyjna. W artykule przedstawiono koncepcję metody określania mocy napędu statku dla zakładanej prędkości eksploatacyjnej, uzależnionej tylko od podstawowych parametrów geometrycznych kadłuba statku.
Słowa kluczowe: moc napędu statku, projektowanie wstępne, prędkość eksploatacyjna
Czytaj artykuł »

   
© wydawnictwo.panova.pl